Haar zuivere stemgeluid was haar handelsmerk. Omdat Wilma op jeugdige leeftijd al fulltime artieste was en nadien een weinig fortuinlijke levensloop had, wordt zij door velen beschouwd als een slachtoffer van onverantwoorde exploitatie.
Wilma werd ontdekt door Gert Timmerman en scoorde in 1968 haar eerste hit met Heintje (Bau' Ein Schloss Für Mich) - een antwoordlied op Ich bau dir ein Schloss van Heintje.
Wilma behaalde vervolgens nog een aantal successen, speelde in enkele Duitse films en houdt zich al die tijd, gestimuleerd door haar manager Ben Essing en haar vader, meer bezig met het artiestendom dan met het afronden van een schoolopleiding.
In 1969 was Wilma te zien in de Duitse film Klassenkeile.
Na Gert Timmerman en Ben Essing ontfermde Pierre Kartner zich over het jonge sterretje tussen 1968 en 1972 en scoorde Wilma haar grootste hit: Zou het erg zijn lieve opa - een duet met Vader Abraham dat in 1971 de eerste plaats bereikte in de Top 40 en de Daverende Dertig.
Daarna ging het bergafwaarts met Wilma. De single Waarom laat iedereen mij zo alleen was voorlopig haar laatste studio-opname en in 1972 eindigde de samenwerking.
Een poging tot een wat volwassener repertoire met de Makkers in 1973 mislukt. Nadien raakt Wilma diverse malen in opspraak en in aanraking met de politie door recalcitrant gedrag.
Side A
A1. Een Klomp Met Een Zeiltje
A2. Grootpapa
A3. 80 Rode Rozen
A4. Ja, Ja, De Maan
A5. Kleine Melodie D'Amour
A6. Als Het Zondag Is
Side B
B1. Heintje Baue Ein Schloss Für Mich
B2. Kleine Bingo
B3. Zauberfee
B4. Ein Tag Wie Dieser Tag
B5. Kokonuss
B6. Tulpen Aus Amsterdam
Notes
Genre: Nederlandstalig
Label: Carpenter Records
Catalog# K 115/4
(P) 19..
more info: ad-vinylrecords.com
0 comments:
Een reactie posten