Bekendheid kreeg Hermans door zijn formule van de onemanshow, een voorstelling door één man uitgevoerd (weliswaar ondersteund door een paar muzikanten), die hij als eerste in het Nederlandse taalgebied introduceerde (Wim Sonneveld, Wim Kan en latere generaties zijn hem daarin gevolgd).
Hoewel zijn werk vaak als cabaret beschouwd wordt, is het dat eigenlijk niet. Hij beschouwde zichzelf als een clown, en dat is waarschijnlijk de meest juiste typering. Het was pure kolder, omlijst door liedjes waarin het leven geprezen werd, of die ook kolderiek waren.
Zijn shows waren op geen enkele manier gebonden aan de actualiteit (een kenmerk van cabaret).
Groot succes op de scène had hij met zijn 'typetjes' en zijn gevoel voor woordspelletjes. Als schrijver en dichter valt Toon Hermans vooral op door zijn aandacht voor detail: gebaren, kleine gedichten (door hem versjes genoemd), kwinkslagen.
Veel versjes van hem zitten in het collectief geheugen en kwamen op wandtegeltjes te staan. Ook zijn er diverse boeken en boekjes met zijn liedjes en gedichtjes verschenen, door hemzelf geïllustreerd.
In 1970 brengt Toon de LP "Dank U Wel Astublieft" Hoogtepunten uit de jubileumshow Tien Toon. Live opgenomen in Theater Carré, met een totale speelduur van bijna 1 uur. Tekst en Muziek van Toon Hermans zelf. http://www.bing.com/translator
Side A
A1. "Der Zijn Nog Zoveel Dingen….”
A2. De Tantes In Mijn Familie
A3. Want ‘T Waren Er Tien
A4. “Der Zijn Nog Zoveel Dingen….”
A5. Roosje Is Lentekroosje
A6. Tango Truus
A7. Vallen Over Benen
A8. Vallen Over Sex (Poeh-Poeh…)
A9. Sex In Lapland
A10. 24 Rozen
Side B
B1. Twee Verse Verzen
B2. Schoolherinneringen
B3. Waarom IK In De Hemel Kom
B4. Vieze Liedjes Van Vroeger
B5. De Wolken….
B6. Zweeds Walsje
B7. Franse Les
B8. Initaties Denise Maes
B9. Wim Kan – Buziau – Bandy
B10. Finale
Release: 1970
Genre: Cabaret / Nederlandstalig
Format: LP
Label: Westside Studio Records
Catalog# 113525 L
Vinyl: Good
Cover: Good
€ 10,00
0 comments:
Een reactie posten